Tylko dokładne trafienia
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Szukaj w postach
Szukaj na stronach
Filtruj po kategoriach
Bez kategorii
e-Planszówka
Felieton
Gry dla dwóch
Gry ekonomiczne
Gry imprezowe
Gry jednoosobowe
Gry kafelkowe
Gry karciane
Gry kooperacyjne
Gry logiczne
Gry strategiczne
Kącik opowieści
Paski
Planszówkowa Lama
Recenzja
Relacja
TheFoTB prezentuje
Tiny Wooden Pieces
Top10
Unsorted
Up To 4 Players
Loading Quotes...

Brains: Ogród japoński, pora na trochę orientu tej jesieni

Na dworze coraz zimniej, pogoda jakby chciała zmusić do siedzenia w domu. I tak mija już kolejny dzień z rzędu. Pojawia się tęsknota za wyjściem do ogrodu, gdzie można się zrelaksować. Zająć się pielęgnacją roślin, strzyżeniem trawnika, a później jeszcze długo siedzieć i rozmyślać, oczekując zakończenia kolejnego, wspaniałego dnia. Niestety jak już wspomniałem, pogoda ostatnio nas nie rozpieszcza, ale z pomocą przychodzą nam łamigłówki Brains: Ogród japoński. Czemu nie wykorzystać tego ponurego czasu na projektowanie ogrodu w stylu orientalnym?

Cóż wyrasta z pudełka zawierającego ogrody?

Pierwsze co ukaże się naszym oczom jest krótka, dobrze napisana instrukcja, oraz obszerniejsza broszura, zawierająca podpowiedzi i rozwiązania zagadek. Zaraz pod nimi, wyjmiemy zestaw siedmiu (czyżby Siedem dogadał się z wydawnictwem?) kafelków, dzięki którym będziemy rozwiązywać problemy projektowe naszego ogrodu. Ostatnimi elementami są plansze z zadanymi zagadkami, na których będziemy rozwiązywać przeróżne problemy konstrukcyjne. W końcu jak wiadomo, utrzymanie ogrodu, to nie jest lekka praca.

Projektancie czas do pracy!

Naszym zadaniem w tych łamigłówkach jest stworzenie pięćdziesięciu projektów ogrodów. Każdy kolejny jest nieco bardziej skomplikowany od poprzedniego. Co dziesięć poziomów wchodzimy na kolejny stopień trudności. Dzięki temu przebywamy drogę od praktykanta, do mistrza planowania ogrodów. Na początku projektujemy ogrody, w których wykorzystamy 1 z 7 kafelków, ale przy końcowych etapach rozgrywki zmuszeni zostaniemy do tworzenia ogrodów, w skład których będzie wchodzić 6 z 7 kafelków. Każdy z tych siedmiu kafelków jest unikatowy i pozwala nam na prowadzenie zupełnie odmiennych ścieżek. Jakie wyzwania nas czekają? Oto co nas może spotkać:

  • Pagoda oznacza, że ścieżka idąca od tego punktu musi przebiegać tuż obok pagody,
  • Yin-Yang oznacza, że ścieżka musi prowadzić nas do ławki, gdzie przysiądziemy i pokontemplujemy odrobinę,
  • Liczba na moście informuje nas, przez ile mostów musimy przejść, kierując się tą ścieżką,
  • Liczba w kwadracie mówi o tym, jak wiele kafelków przejdziemy wewnątrz ogrodów,
  • Jednokolorowe symbole poprowadzą nas ścieżką, która połączy dwa identyczne symbole.

Efekty pracy

Im dłużej projektowałem ogrody w tej łamigłówce, tym łatwiej przechodziło mi się do kolejnych. Zbiór zagadek ma efekt „jeszcze tylko jedna i koniec”, po czym łapałem się na tym, że sięgam po kolejną. Początkowe poziomy są naprawdę proste, uczą całej mechaniki. Osobiście świetnie radziłem sobie do około 30 poziomu, gdzie niektóre zagadki rozwiązywałem w czasie poniżej minuty, jednak kiedy wszedłem na przedostatni stopień trudności, to czułem się jakby mnie coś ominęło. Zagadki naprawdę stały się wyzwaniem i czasem musiałem kombinować i obliczać nawet kilkanaście minut. Co do wykonania, jest na naprawdę wysokim poziomie. Jedna rzecz nie dawał mi tylko spokoju, a mianowicie „tunele” na kafelkach. Rozumiem, że efekt cieni miał zapobiec plątaniu się dwóch ścieżek i zwiększeniu czytelności elementów, jednak długo zajęło mi przyzwyczajenie się do tego rozwiązania pod względem estetyki. Na pudełku widnieje informacja, że zestaw łamigłówek jest dostępny dla osób w wieku 8+, myślę jednak, że mniej więcej w połowie zestawów poziom jest za wysoki dla tak młodych ludzi. Nie wyobrażam sobie dziecka, które jest w stanie utrzymać skupienie przez blisko 20 minut nad jednym problemem. Osobiście jednak dobrze bawiłem się przy rozwiązywaniu łamigłówek, a czasem trzeba było wręcz siłą odciągać mnie od stołu.

Podsumowanie

Za cenę 59 zł dostajemy naprawdę bogaty zestaw łamigłówek. Skalowanie poziomów jest na tyle odpowiednie, że czuć rosnący poziom trudności. Liczba elementów w pudełku jest obfita, a wykorzystanie wciąż tych samych kafelków pozwala nam na coraz to nowe wyliczanie tras. Dzięki temu, że jest ich tylko siedem, nie gubimy się w mnogości wyborów. Osobiście mam pewne zastrzeżenia co do stylu graficznego pod względem estetyki, jednocześnie doceniam bardzo czytelność elementów. Książeczka z podpowiedziami i rozwiązaniami była przydatna na początku rozgrywki, kiedy upewniałem się, czy dobrze zrozumiałem mechanikę. Osobiście uważam, że wiek docelowy 8+ jest troszkę za niski, obstawiłbym bardziej 10, może nawet 12+, jednak są to małe szczegóły, które gubią się w trakcie świetnej zabawy.

Plusy:

  • Czytelne grafiki
  • Ilość zagadek
  • Skalowalny poziom trudności
  • Godziny zabawy
  • Efekt „jeszcze jednej zagadki”
  • Cena

 

Minusy:

  • Grafiki

 

Dziękujemy wydawnictwu Lacerta za przekazanie gry do recenzji!

Korinen

Od małego interesowałem się grami pod każdą postacią. Nie obce mi były gry planszowe i karciane. Zaczęło się niewinnie od Makao, Chińczyka, czy Eurobiznesu. Dla dziesięciolatka były to dobre gry, jednak w tym czasie mój brat przyniósł pożyczony egzemplarz Magicznego Miecza. Od tej chwili szukałem rozbudowanych gier karcianych i planszowych, niestety miejscowość, w której mieszkałem nie pozwalała na takie pasje. Z czasem dorosłem, wyjechałem na studia i tu na nowo rozpaliłem w sobie pasję, jaką są gry planszowe. Od dwóch lat głęboko wszedłem w klimat gier planszowych i zapragnąłem pisać. Tak oto znalazłem się na pokładzie The FOTB!

Latest posts by Korinen (see all)