Tylko dokładne trafienia
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Szukaj w postach
Szukaj na stronach
Filtruj po kategoriach
Bez kategorii
e-Planszówka
Felieton
Gry dla dwóch
Gry ekonomiczne
Gry imprezowe
Gry jednoosobowe
Gry kafelkowe
Gry karciane
Gry kooperacyjne
Gry logiczne
Gry strategiczne
Kącik opowieści
Paski
Planszówkowa Lama
Recenzja
Relacja
TheFoTB prezentuje
Tiny Wooden Pieces
Top10
Unsorted
Up To 4 Players
Loading Quotes...

FFG – Star Wars RPG

Dawno, dawno temu na odległym konwencie... udało mi się zagrać w starego Star Warsowego RPG od wydawnictwa Wizards of The Coast opierającego się na standardowej mechanice D20. System dużo się nie różnił od D&D, acz fun wynikający ze świata nadrabiał wszelakie niedociągnięcia.

W ostatnich czasach FFG wydaje podręczniki (i akcesoria) do innego systemu RPG obsadzonego w uniwersum Gwiezdnych Wojen. Co ciekawego przyjdzie nam spotkać tym razem?

Sam system doczekał się już trzech odsłon:

  • Age of Rebellion – Rebelia ponad wszystko. Walka z Imperium, sprzymierzanie się z miśkami z Endora. To jest życie!
  • Edge of Empire – Szmuglerzy, banici i oprychy. Zabawa na całego, która przez Hana Solo wcale tak źle nie wypada.
  • Force And The Destiny – Zabawa mocą, kto nie chciałby popykać Jedi?

Na dodatek już niedługo premierę będzie miała kolejna wersja pod logiem VII części Gwiezdnego cyklu. Więc jak widać popularnością cieszy się ogromną, czy zasłużoną dowiecie się już zaraz.

Mechanika jest na tyle prosta, że większości dowiecie się z tych dwóch komiksów od Up To 4 Players:

Oryginalny Komiks

Oryginalny Komiks

Jak widać zasad trochę jest, ale w praktyce w moment się utrwalają i pozwalają na dużo zabawy głównie nastawionej na Story Telling! Nie ma tutaj standardowego +10 do ataku + rzut k20 kontra kilka rzutów przeciwstawnych. Mamy za to garść kostek, które segregujemy po rzucie by zobaczyć co nam ostatecznie zostało. 1-5 symboli, przedstawią jak sytuacja się zakończyła. Dla mistrza gry po prostu bomba, nie musi kombinować tylko mówi co się wydarzyło. Nawet walki dzięki temu dobrze i zgrabnie wypadają. Przeciwnicy mają najczęściej po 1HP i to czy uda nam się ich ustrzelić to czasem kwestia jednego rzutu garścią kostek.

Walka

Temu aspektowi można poświęcić jeszcze kilka zdań. Podczas tury robimy jedną akcję i jeden manewr. Akcja to najczęściej atak lub coś fajnego-specjalnego. Manewr z kolei może być użyty do ruchu, przykucnięcia, skupienia się itp. Czyli jakiś pomniejszy bonus do obrony, ataku lub zrobienia czegoś fabularnego. Wszystko rozgrywa się na planszy, lecz bardziej poglądowej niż takiej do kalkulacji jak w D&D. Patrzymy czy jesteśmy daleko od celu, gdzie coś jest... Jako postacie mogą posłużyć żetony, bo to nie walki w tym systemie są najważniejsze.

Beginners Game

Wszystko czego potrzeba do wielogodzinnej rozgrywki początkowej da się znaleźć w takim oto zestawie. Szybkie wprowadzenie, arkusze postaci, kostki, żetony, mapka oraz scenariusz. Cena do ilości elementów jest przyzwoita, a wykonanie na wysokim poziomie. Na dodatek karty postaci z takiego zestawu pokazują praktycznie wszystkie zasady obok statystyk gracza.

Tutaj jeszcze poglądowe zdjęcie pustej karty postaci z Edge of Empire (grafiki z podręcznika głównego):


Wydanie

Podręczniki wydane są cudnie, ale do najtańszych nie należą. Niestety wiadomo, że marka ciągnie kaskę. Na plus wychodzi też ilość rewelacyjnych grafik od FFG. Jednakże mamy tu też „recykling” graficzny pełną gębą i jeżeli graliśmy w inne gry SW od FFG to znajdziemy sporo znanych zdjęć z kart, podręczników zasad itp. Moim zdaniem nie trzeba kupować wszystkiego, tylko co jakiś czas dokupywać nowe rzeczy jeżeli stare się znudzą.

Profesje i rasy

Może i nie dostajemy wszystkiego w jednym miejscu (tylko rozbite na kilka podręczników), ale mamy bardzo dużo do wyboru. Sporo ciekawie spersonalizowanych ras oraz ogrom klas do odgrywania. Drzewka rozwoju przypominają trochę te z komputerowych gier RPG. Mamy kratkę, która idzie w dwie strony, tam gdzie sobie „wyekspimy” możemy iść dalej wbijać zdolności. Dodatkowo takowe dzielą się na pasywne i aktywne. Pasywne to zdolności, które cały czas działają (szybciej biegam, lepiej naprawiam C-3PO), a aktywne to wszelakie zdolności (czasami wymagające testu) dzięki, którym coś fajnego możemy zrobić.

Podsumowanie

FFG uraczyło mnie systemem RPG do świata Gwiezdnych Wojen na który czekałem już trochę czasu. Kocham ten świat i epicka walka w przerobionym D&D niezbyt mi się tutaj widziała. Story Telling na, który nowy system jest nastawiony działa wyśmienicie. Fakt faktem, skrajne rzuty doprowadzają do dziwnych sytuacji, ale tak właśnie jest w świecie SW.

Nie ma przypadku, jest Moc.

 

 

 

 

 

Plusy:

  • Dobry system RPG
  • Walki
  • Klasy
  • Beginners Game
  • Możliwość ingerowania w „fakty” fabularne przez graczy.
  • Rzucasz raz, ale porządnie!

Minusy:

  • Ciężko dostępne
  • Brak Polskiego tłumaczenia
  • Dużo profesji rozbitych po drogich książkach lub książeczkach klasowych

Artur

Mam na imię Artur. Planszòwkami zagrywam się od 8 lat, bo jakoś tak czas przy nich szybciej leci... No wiecie: Wpadłem na chwile, zostałem na dłużej, a teraz mówią do mnie: "szybciej, bo czekam na swoją turę!". Preferuję gry kooperacyjne i kolekcjonerskie gry figurkowe.

Do moich zainteresowań wchodzą też komiksy o amerykańskich superbohaterach, fantastykaoraz anime.